Blog Widget by LinkWithin

Toamna in culori si arome

vineri, 3 octombrie 2008

Am amintiri vagi de cand eram copil despre Ziua Recoltei. Cred ca mai degraba niste amintiri povestite de alticineva, sau imagini de la tv, oricum senzatii la mana a doua. A, si desenele de trebuia sa le executam la ora de desen si pe care invariabil mi le schitau ai mei, ca sa para mai realiste, desi ulterior s-a dovedit ca ma pricepeam si eu un pic :)

Dar am ramas de undeva de-acolo cu nostalgia legumelor si fructelor in ladite, colorate si lucioase - rosiile... rosii, ardei grasi galbeni, gogosari tot rosii, castravetii verzi, vinetele mov, prune albastre, struguri rozalii si galbeni si negri si altele, si altele, si altele...

Toamna de toamna, cumparaturi, provizii, preparate, fierturi - cred ca in toate gospodariile, si la oras si la tara, se petreceau ritualuri din acestea.

Cel mai tare imi aduc aminte de arome: rosii fierte pentru bulion si suc [brrrr, ma lasa mama sa am grija de bulion, care tare mai mirosea intr-un fel, tare ma mai stresa !], telina si ardei grasi si gogosari si patrunjel pentru zarzavatul de pus la bors [si asta avea alt miros, de la "salcilat", pretiosul conservant care tinea preparatul peste iarna, care dadea un anume gust borsului de peste iarna si care atat ce nu mi-a placut nici ala, ca pana in ziua de azi nu suport gustul], saramura de otet fiarta cu piper si dafin si flori mari de marar pentru muratul castravetilor, vinete si ardei copti pe plita... Numai preparate fierbinti si cu mirosuri patrunzatoare, persistente peste ani...

Am ramas cu un drag de intrat in aprozare si de cumparat de toate. Si chiar daca ma duc cu gandul de a cumpara doar zarzavaturile pentru ciorba mea de legume proaspete :) tot nu pot sa plec de-acolo fara sa iau si alte produse colorate.

Am intrat in seara asta in unul din aprozarele de la mine din cartier, unde stiu eu ca e o doamna tare amabila, genul care ti-ar da reteta ei secreta de prajituri. M-au luat pe sus mirosurile si culorile - de fapt de asta si intrasem, am vazut niste struguri ochiosi in vitrina. Si intrasem asa, cu indoiala, ca stiti ca fructele si legumele ochioase nu pot sa fie si gustoase, ce sa ma vorbim de sanatoase... Doamna cea draguta, cu retetele, mi-a zis ca sunt dulci, si mi s-a parut ca trebuie sa fie chiar asa cum zice ea, si ca m-am gandit ca ii iau oricum, chiar daca acasa n-or sa-mi mai placa.

Si cat m-am invartit sa iau o punguta pentru struguri, aromele m-au apucat de nas si culorile mi-au prins privirea. Am stiut ca trebuie sa fie niste telina prin jur, desi n-am vazut-o din prima, si am dat cu ochii de banane, nectarine, gogosari, ciuperci, patrunjel... M-am abtinut cu greu sa nu iau de toate - doar pentru ca o sa ma duc si sambata - si am plecat doar cu strugurii, niste mere verzi, gogosari si banane. Yummy !!

Si ca sa intelegeti ce vreau sa zic, o poza de la Sarajevo, care a facut ziua respectiva mai luminoasa ;)

27 comentarii:

robin simion 03 octombrie, 2008 11:06  

si gutui amarui, cu puf galben ca de pui?

Elena 03 octombrie, 2008 11:31  

Faina toamna, eu m-am lasat de conservaraie ca e munca multa si tot degeaba cand se gasesc de toate iarna la supermarket;)
Dar in bloc la mine miroase demential de la zacusca si gemuri produse de vecina de sus:D

Rita 03 octombrie, 2008 12:04  

Robin: si gutui, desi cred ca-s un pic mai incolo, acuma-s acre de fac gura punga

Elena: am uitat de zacusca ! dar din asta mama facea mai rar si nu pentru "imborcanat" de iarna - mai degraba matusa-mea se ocupa de din astea, in apartamentul ei de la bloc, unde intotdeauna mirosea a cate ceva de mancare pe scara :D Altfel, nu-ti imagina ca eu stau de din astea, tot la borcanele din raft imi e speranta :D
Dar sper din suflet ca tata se descurca mai bine anul asta cu varza murata si ca o sa apuc si eu :D

robin simion 03 octombrie, 2008 13:41  

eu am prins de pe la niste amice ca au pus conserve de toamna si m-am abonat, ca sunt fan.

Elena 03 octombrie, 2008 14:55  

Ia sa intreb vecina, poate da pe sfoara in jos si la mine;) Ca amice... eu n-am care sa faca zacusca:(

Rita 03 octombrie, 2008 15:42  

Robin & Elena: va descurcati, ce mai ! :)

ritchiu 03 octombrie, 2008 16:42  

zacuscă cu ghebe...mmmmm. Ceea ce mi-a adus aminte să dau o fugă la frigider. :D

Elena 03 octombrie, 2008 16:52  

Nelu, venim si noi sa te-ajutam, ca uneori ghebele cad greu la ficat:P

Rita 03 octombrie, 2008 18:08  

Nelu: cu ghebe, really ? Eu nu stiu cum e :) Dar daca pica greu, cum zice Elena, poate e mai bine...

Maria Coman 03 octombrie, 2008 18:32  

lol, eu ramasa de cativa ani fara provizii de zacusca, anu'trecut le-am pus pe niste doamne colege la concurs. care face cea mai buna zacusca. eu fiind juriul. si am mincat la zacusa......si da, am dat si premui castigatoarei, ca sa stiti :)

Elena 03 octombrie, 2008 19:19  

Maria, e de retinut varianta asta;) Multumim pentru idee!:)

Rita 03 octombrie, 2008 19:31  

Hehe, smechera de tot Maria ! :D as face si eu, dar n-am cu cine ;;)

Maria Coman 03 octombrie, 2008 19:56  

rita- pai aici merge, ca e fabrica mare

Rita 03 octombrie, 2008 22:14  

Maria, am mai zis, mai zic: mi-i dor de atmosfera de uzina, vreau la fabrica mare :) fie si numai pentru concursuri gastronomice :D

Maria Coman 03 octombrie, 2008 22:27  

rita- da, e ok, cred ca m-as plictisi la butic :)

Maria Coman 03 octombrie, 2008 22:34  

auzi nelu, si portia mea din zacusca de ghebe unde e?

Lucian 03 octombrie, 2008 22:39  

Eu nu-mi aduc aminte de ziua recoltei, nici de desenele de la scoala. dar mi s-a facut pofta de zacusca si de salata de vinete si cum n-am, ma duc sa termin strugurii pe care i-am luat azi de la un magazin asemanator cu cel in care ai intrat tu :)

Rita 03 octombrie, 2008 22:41  

Maria, cred ca Nelu ori e in frigider, ori a terminat deja toata zacusca :D

Lucian, bine ca mi-ai adus aminte, n-am mancat strugurii :D

Lucian 03 octombrie, 2008 22:46  

bine ca mai sunt eu pe aici sa-ti aduc aminte :)

Rita 03 octombrie, 2008 22:50  

Da chiar, norocu' meu cu tine :D foarte buni strugurii !

Elena 03 octombrie, 2008 23:06  

Noroc de strugurii lui Lucian, ca i-am terminat si eu pe ai mei:) Prune vrea cineva???

Maria Coman 03 octombrie, 2008 23:08  

io vreau struguri ca am provizii doar de pere

Rita 04 octombrie, 2008 14:35  

Maria, sa stii ca inca mai am struguri :D

ina bixade 05 octombrie, 2008 14:01  

Cu privire la Ziua Recoltei, se mai celebreaza asta in Romania? In US sarbatorim Thanksgiving pe 25 Nov. Este sarbatoarea mea preferata...se maninca curcan umplut cu stuffing facut din tot felul de mirodenii(ador), placinta din dovleac, se bea eggnog...e o atmosfera f. frumoasa, in care toti multumesc ptr. roadele date:)

Rita 05 octombrie, 2008 14:13  

Ina, am vazut ca s-a reluat sarbatorirea Zilei Recoltei - in diferite forme, mai ales de targuri pentru diverse lucruri. De-aia mi-a si venit in minte :)
Auzi, dar eu credeam ca eggnog e abia de Craciun, se bea de pe-acuma ?!

ina bixade 05 octombrie, 2008 14:28  

Da, Rita, bautura eggnog incepe sa se bea de la Thanksgiving si pina la Craciun inclsuiv...este sezonul ei:) Imi place muuult...si te puuuup:)

Rita 05 octombrie, 2008 14:36  

Pai Ina, sarbatoriri placute si vesele iti doresc :)

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP