Blog Widget by LinkWithin

Muzica ! sa fie pentru toata lumea

luni, 24 august 2009

Stiti povestea cu "muzica e acel lucru care ne gadila urechile in mod placut". Ei, zilele astea mi-am dat seama ca gadilatul asta nu numai ca e in mod foarte diferit de la un om la altul, dar vine in cele mai suprinzatoare moduri pentru cele mai suprinzatoare... urechi, sa zicem.
Vreo doua zile la rand am nimerit dimineata taximetristi care ascultau pe Radio 21, parca, ceva concurs de DJ, cu oarecare legatura cu Akon si ceva cantece petru Africa. Nu stiu mai clar de-atat despre ce era vorba, fiindca din motive de gadilat neplacut la urechea mea, am incercat cat am putut sa ignor sonorul. Nimic anormal pana aici - emisiune de dimineata, radio, dj, concurs, cantari poc-poc, din astea. Ei partea interesanta vine cu "publicul tinta" - respectiv domnii taximetristi care l-ar fi lasat in urma ca ani si pe tata, care nici el nu e vreun flacau !

[Ajunsa in acest punct, vreau sa va impartsesc uimirea, cel putin, care m-a lovit cand l-am auzit candva nul trecut pe tata fredonand nu stiu ce "hit" de pe un canal de muzici romanesti, si intrebandu-ma pe mine "astia nu-s aia, cutare". La care eu am facut ochii cat cepele si mi-am marturisit ignoranta despre cine-s aia cutare si despre ce mama zmeului cantau...]

Ei, cum ziceam, domnii trecuti bine si de a 2-a tinerete ascultau cu ravna muzica poc-poc - sintagma potrivita in capul meu pentru ceva beat-uri disco/house/tehno sau ce-or mai fi ele. Repet, in conditiile in care pe mine ma zgariau rau la urechi si la nervii creti de nedormiti.

Dar asta nu e tot. In alta zi - sau intr-o seara, cine mai stie - merg cu un taximetrist la vreo 35 de ani - genul cu nevasta care gateste mancaruri grele, ipoteca, 2 copii la scoala, combina muzicala noua si aragaz de 10 ani. Ce crezi ca asculta - de pe CD, nici macar de la radio de data asta ? Muzici poc-poc, bang-bang ! Vai di capul mieu ! Si ce crezi, cand ajunge si el la un slow rock sau asa ceva, la jumate se plictiseste si da mai departe la poc-poc...

In aceeasi ordine de idei, azi imi zice o prietena ca merge la Madonna cu mama ei, o respectabila doamna la vreo 60 de ani, care a zis ca nu poate rata un asa eveniment. Ori eu, cum sa va spui, si va rog sa ma scuzati, nu ma duc, fiindca urasc aglomeratiile si sa ma calce lumea in picioare. [Va rog, nu aruncati cu rosii, se murdareste ecranul.]

Ultima pe lista, taxmetristul din seara asta, un domn linistit, poate putin sarit de 40 de ani, cu tinua corecta si unghiile taiate. Se plange de traficul prognozat cu ocazia sus-numitului faimos concert. Zice ca si maine si poimaine.
Eu zic sa fie doar poimaine, el imi zice sa vedeti ca or sa vina de maine, din tara, sa se cazeze si toate alea. Eu zic ca nu vin ei cu o zi inainte, mai dau si banii de cazare, vin direct miercuri, eventual cu trenul de noapte.
El zice ca ba da, vin. Si macar de-ar fi ceva frumos, zice, ma rog, dupa gusturi, ca mie nu-mi place. Ei, dac-ar fi Andre Rieu, zice...
Cine ? eu n-am auzit de el... Vedeti, de Madonna a auzit toata lumea. Dar cine e omul, totusi ?

Si incepe sa-mi explice: e violonist, si dirijor, si are orchestra mare, de 100 de oameni - interpretele poarta rochii frumoase, de bal, iar interpretii fracuri. Canta muzica clasica - dar nu din aia grea - Strauss, Vivaldi.. Tine concerte prin toata lumea si are o gramada de invitati. A cantat in America cu un cor din aia, Gospel, in Viena au venit cu calesti pe scena, la Maastricht tine concert in fiecare an, ca e orasul lui natal. Scena e intr-o piata, asa ca asta (treceam prin Piata Revolutiei) cu scaune si de jur imprejur sunt terase si oamenii stau, beau o bere si asculta concertele. E o catedrala veche acolo de sute de ani, cu o orga imensa, in care nu se canta cu degetele, ci cu pumnii - si intr-un concert unul dintre instrumentisti s-a urcat pe bicicleta si s-a dus in catedrala si a cantat el la orga din catedrala cu orchestra de pe scena, si dupa aia a tras clopotele si a tinut ritmul cu clopotele in loc de toba. [discursul e aproape exact]

Foarte frumos, imi zice, sa vedeti - sa dati o cautare pe YouTube (eu - ochii cat cepele !) - am vazut niste inregistrari acolo, sa va uitati numai.

Ei, fir-ar, imi zic, sa stii ca il caut cand ajung acasa, e prea de tot. Zis si facut. Dupa care am stat 3 ore pe YouTube sa ascult ce canta omul asta cu orchestrele si invitatii lui.

Tot, avea dreptate taximetristul, TOT : Strauss, Vanghelis, Verdi, Ravel, Riverdance, Edelweiss, Sirtaki, Schubert, Hava Nagila, Puccini, Amazing Grace, Mozart, Kalinka, Radetzky, Beethoven, Bizet, the Dubliners, Vivaldi.

Ei da, la un concert al lui m-as duce si maine. As lua un avion si m-as duce la un concert. Pana atunci, Rita is following AndreRieu, King of Waltz, on Twitter.

Si, daca sunteti curiosi, puteti cauta pe YouTube orice doreste sufletul vostru de meloman. Sau puteti sa va uitati la fragmentul asta din concertul de anul trecut de la Maastricht. Nu ma faceti sa pun si Bolero-ul...
Enjoy!


Conquest of Paradise, Andre Rieu & Orchestra, Maastricht, 2008

2 comentarii:

Haliv 25 august, 2009 19:23  

Impresionant Andre Rieu, nu stiam.
Impresionant si ce reuseste Madonna. Sa rezisti peste ani, sa ai o muzica ce place la tineri si varstnici deopotriva, sa reusesti sa aduni 70000 de oameni intr-un parc sa te vada si sa te asculte chiar ca-i o performanta. Sa-ti pastrezi energia si vitalitatea la o varsta cand cred ca trebuie sa faci eforturi pentru a te mentine iar nu-i d-ici d-acolea.
Cat despre poc-poc bing-bang daca azi este si maine pauza ... nu merita discutat. Dar daca reuseste aceleasi performante ca mai sus ... hmmm ... chestie de gusturi.

Rita 25 august, 2009 22:58  

Pai da, si eu am fost foarte impresionata de am petrecut eu 3 ore cautand pe Youtube :D
Cat despre poc-poc, indiferent de longevitate, tot chestiune de gusturi ramane. Pentru unele chestii pur si simplu n-ai niciodata varsta potrivita :P

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP