Blog Widget by LinkWithin

Agora (fobie ?)

joi, 1 octombrie 2009

De ceva vreme, destul de lunga, nu prea mai circul nici cu mijloacele de transport in comun si nici pe jos - ceea ce se traduce cu "ma urc in taxi la scara blocului si cobor unde am nevoie". Da, stiu, sunt si sedentara si snoaba in aceeasi propozitie.
Din cauza asta am contact relativ restrans cu strada si cu oamenii, ceea ce nu e cel mai neplacut lucru din lume si adevarul e ca nici nu prea duc lipsa interactiunilor astora. In cursul procesului mi-am pierdut reflexele de "provinciala in capitala": mers cu nasul in jos ca sa vad pe unde calc, traversat strada aiurea (de fapt, reflexul asta nu cred ca l-am avut vreodata...), tinut geanta strans si cat mai aproape de corp, ca sa nu plece altcineva cu ea. In aceeasi idee, mi-am conservat spatiul personal relativ mare - total nepotrivit intr-un oras aglomerat.
Doar ca uneori n-am de ales si macar 20 de pasi tot trebuie sa fac - macar si ca sa ajung la cel mai apropiat taxi :) Si ma trezesc experimentand niste senzatii...

***
Piata Universitatii - per pedes, ocazional, in week-end-uri, cand esuez la o cafenea aproape cu fetele. In rest o traversez in taxi. Imi place atmosfera cand sunt pe jos.
Imi place mai ales partea cu statuile, pentru prestigiul lor si pentru ca drumul pe-acolo duce musai catre ceva placut, cum ar fi o quesadilla sau un cafffe latte. Si imi place si partea de la Teatrul National - treptele alea in stil amfiteatru sunt pline vara de tineri si ai impresia ca acolo se intampla ceva lucruri interesante.
Toata partea Universitatii arata pitoresc - cu buchinistii si cu dulapurile lor metalice pictate cu fete de oameni scoliti din alte vremuri; si cu panourile cu proverbe pe zidurile de la Mate si Istorie. In timpul anului universitar, bineinteles ca in statie sunt multi studenti, despre care imi place sa cred ca sunt mai "spalati" (nu doar in sensul curateniei) decat multi dintre trecatori. Asa ca aerul e un pic mai proaspat si mai citit :)
Dar cum nu prea petrec prea mult timp pe-acolo, nu prea am timp sa ma deranjeze ceva.
***
Piata Victoriei - aproape niciodata pe jos. Dar azi am avut ceva treaba in zona si in aia 20 de pasi pana la metrou (sacrilegiu !) aproape ca m-a convins ca imi place si imi e comod sa locuiesc si sa merg la serviciu in orasul asta. Ok, poate oamenii erau cam prea seriosi, fiindca probabil erau ultimii corporatisti care plecau de la birou la ora 7 si pareau la fel de scosi din cutie ca si dimineata, mergand totusi spre metrou, intr-un gen de tropaiala ocupata si in acelasi timp relaxata pe care am vazut-o in niste orase simpatice :) Pe unde am trecut eu azi mi s-a parut curat. Si spatiat. Si cu o zona de birouri aranjate si locuri unde poti sa mananci decent. Probabil ca nu toata lumea ar fi de acord cu mine, dar pentru mine a fost o schimbare in bine fata de ce experimentez zilnic.
***
Piata Unirii - pe jos foarte des pe la magazin, fireste, si prin zona Horoscop.
Coltul cu McDo mi se pare absolut infiorator. Ma gandeam ca e asa din cauza ca prea multi oameni isi fac de lucru pe-acolo. Majoritatea intalnirilor in Piata Unirii se intampla in fata la McDo, ceea ce inseamna ca sunt mereu acolo 15-20 de oameni care stationeaza, uitandu-se dezorientati in jur si uneori la ceas. Multi fumeaza - ceea ce inseamna numar mare de chistoace aruncate pe jos. E si o florarie acolo - mai multa mizerie, apa, si gunoaie. Ah, da, si mirosul inconfundabil de urina care te asalteaza in orice anotimp si la orice ora. Nu stiu ce se intampla noaptea acolo, dar am senzatia ca toate toaletele publice din oras se aduna la suete si la schimbat... intimitati. Faptul ca s-a tot lucrat la fatada magazinului si la refacerea scarilor de la metrou nu face portiunea aia deloc mai suportabila.
Totusi, e departe de a atinge senzatia de mahala insalubra pe care am experimentat-o de partea cealalta a parcului. Veneam pe Unirii dinspre Casa Poporului si cand am facut stanga, intrand practic in perimetrul pietei, am crezut ca am nimerit in bazarul din Istanbul. Slava cerului ca pe ala l-am vazut dupa inchidere, altfel pe-acolo imi ramaneau oasele; asa, doar m-am ingrozit de mizeria si mirosurile ramase la incheierea zilei...
Deci cum va spun, infiorator. Acelasi miros de urina, tare si persistent pe toata lungimea trotuarului unde sunt cateva sedii de banci cu prestanta si vreo 3-4 stabilimente cu mancare. Greu de imaginat ca poate cineva sa cumpere si inca sa mai si manance ceva de-acolo. Chioscuri de ziare, tonete cu carti, florarii, tarabe si chiar mese cu bluze, ciorapi, pijamale, papuci, gablonturi si in general tot ce n-ati visat vreodata. Plus nelipsitele masini parcate la mare arta.
Si bineinteles, un puhoi de lume - target perfect pentru marfurile groaznice expuse - intr-o miscare si mai dezordonata decat cea browniana. Majoritatea personajelor care isi fac veacul prin zona arata ca si cum ar fi gata sa te injunghie, chiar daca n-ai nimic ce-ar putea fura. Pipite si manelisti si suti cam asa ii pot caracteriza (si inca ma abtin, ca sa nu fiu acuzata de remarci rasiste).
In alea cateva minute cat am trecut ieri pe-acolo, mi-am regasit instinctele de provinciala - mi-am strans geanta langa mine, sa nu cumva sa gasesc mana altcuiva in ea, m-am holbat pe unde pun picioarele fiindca trotuarul e crapat si denivelat si orice pas gresit, incercand sa te feresti din calea unei matahale care nu se uita pe unde calca, poate sa se lase cu o glezna scrantita, daca nu si mai rau.
A, si da, mi-a venit sa o iau la goana si am traversat strada aiurea, printre masini, numai sa plec mai repede de-acolo !

Pai uite de aia e traficul aglomerat ! Ca oamenilor le e frica si scarba sa mearga pe strada si cu autopiciorul si cu autobuzul...

2 comentarii:

ritchiu 05 octombrie, 2009 00:33  

mie imi place cu mijloacele de transport in comun. nu stiu de ce, dar imi place. sigur, comoditatea invinge intotdeauna si ma urc intr-un tramvai doar cand ma indrept spre o bere la terasa.

Mecu ala de la Unirii e un fel de Mecca pentru nebucuresteni. Stiu ca in primul an in Bucuresti acolo ma intalneam mai cu toata lumea pentru ca era singurul loc din Bucuresti pe care il puteam localiza :)))

Rita 06 octombrie, 2009 11:11  

Nelu, pai si mie imi place - dar cred ca in alt oras, probabil ca din alta tara :D
Hum... eu nu stiu unde ma intalneam cu lumea in primul an. Nu la Mec la Unirii, clar. Doar oare unde ?! Tind sa cred ca ori nu prea ma intalneam cu lume, ori toata lumea care imi trebuia era ori la facultate ori in camin :D Cel mai comod - si mai sigur.

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP